PiMS™ patiëntenfolder beheer software

PiMS™
PATIËNTINFORMATIE
ZIEKENHUIZEN & ZORGINSTELLINGEN

Unieke software voor het beheren van patiëntinformatie folders

Het goed informeren van patiënten is een belangrijke rol van Afdelingen (Patiënten)communicatie binnen ziekenhuizen en zorginstellingen. Dit kan doormiddel van het verstrekken van een gedrukte patiëntfolder, via zogenaamde POI (Point Of Information) zuilen in het ziekenhuis,  via een app of de website. Het beheren en centraliseren van deze patiënt informatiefolders - en het up-to-date houden ervan - is een knap lastige taak. Met behulp van het innovatieve en geavanceerde PiMS™ (Patiëntinformatie Management Systeem) van 4CLOUD® kunnen artsen en medewerkers van de afdeling Patiëntencommunicatie op eenvoudige wijze centraal hun eigen tekst-, beeld-, en foldermateriaal beheren. Dankzij simpele druk op de knop kan er een gedrukte versie besteld worden van een patiëntenfolder, en worden informatie in een app en op de website én POI zuilen automatisch geüpdatet. Informatie via de patiënten website kunnen worden aangeboden via onze API in HTML, XML (voor speciale apps of volledige website integratie) of door het systeem automatisch gegenereerde PDF bestanden. Dit alles uiteraard volledig in de huisstijl van het ziekenhuis en altijd up-to-date!

 

Foto folderrek Slingeland Ziekenhuis, fotograaf: Martine Schouten
Rek met informatiefolders uit PiMS™, © Slingeland Ziekenhuis

PiMS™ is een cloud-gebaseerde SaaS (Software as a Service) oplossing die met iedere moderne webbrowser te gebruiken is op tablets, desktop computers of laptops, waar en waneer dan ook. Dankzij de uitgebreide gebruikersbeheer functie is het mogelijk om verschillende rechten niveaus toe te kennen om de informatiestroom binnen PiMS™ op een goede manier te kunnen beheren. De opmaak van folders en zogenaamde vaste tekstblokken (terugkerende teksten die in meerdere folders gebruikt worden) en het beheer van beeldmateriaal is op een zeer gebruiksvriendelijke manier geregeld binnen het systeem, en werkt volgens het "What You See Is What You Get" (WYSIWYG) principe. Een uitgebreide beeldbank zorgt tevens dat al het belangrijke beeldmateriaal op één plek aanwezig is en makkelijk oproepbaar is bij het opmaken van foldermateriaal. Iemand die gewend is te werken met Microsoft Word, zal zich dankzij de uitermate gebruiksvriendelijke interface snel thuisvoelen in het PiMS™ systeem, waardoor de leercurve zéér laag is.

Revisiebeheer
Binnen het PiMS™ systeem kunnen folders tevens voorzien worden van een uiterste houdbaarheidsdatum (revisiebeheer). Wanneer deze verstrijkt wordt er vooraf automatisch een e-mail toegezonden aan de personen die toegekend zijn aan de betreffende folder, waarin verzocht wordt de inhoud ervan op actualiteit te controleren en kunnen folders tevens automatisch na een bepaalde datum off-line worden gehaald. Het archiveren van niet langer gebruikte folders (wat een wettelijke verplichting is voor ziekenhuizen) behoort ook standaard functionaliteit. Dit kan in zowel PDF- als in HTML formaat, zodat folders snel en eenvoudig weer opnieuw opgeroepen kunnen worden voor bijvoorbeeld hergebruik of ter inzage.

Kosten- en tijdsbesparing
PiMS™ helpt ziekenhuizen en zorginstellingen alle data met betrekking tot patiëntinformatie op eenvoudige wijze te stroomlijnen en centraal te beheren. Niet langer word documentjes en beelden die overal verspreid binnen de organisatie op computers of netwerk shares opgeslagen liggen, maar alles op één overzichtelijke plek. Een hogere mate van efficiency, kosten- en tijdsbesparing zijn daar uiteindelijk een gevolg van. Wanneer verborgen kosten meegerekend worden, kan dit al snel in de tonnen besparing per jaar opleveren! Het inschakelen van een DTP'er en webbouwer is niet langer nodig wanneer een folder wordt aangemaakt of wijzigt, alles gebeurt volledig geautomatiseerd.

PiMS™ beschikt tevens over een uitgebreide folderportaal die (optioneel) kan worden gebruikt om alle folders ter beschikking te stellen aan de patiënt. Ook zijn er diverse gratis plugin's beschikbaar voor ondermeer WordPress om content uit het PiMS™ systeem eenvoudig te integreren in uw website, indien je geen gebruik wilt maken van de ingebouwde folderportaal. PiMS™ is naadloos te koppelen met onze 4WEB™ Web-to-Print bestelportaal, zodat ook al het andere reguliere drukwerk gecentraliseerd beheerd kan worden.

Veiligheid
PiMS™ voldoet aan de meest strenge veiligheidseisen. Naast een standaard versleutelde SSL verbinding, beschikt het systeem over diverse opties die de veiligheid dusdanig verhogen, dat ongeautoriseerd gebruik van het systeem nagenoeg onmogelijk maakt. Zo kan er gebruik gemaakt worden van 2FA (twee-weg) verificatie, is het per gebruiker mogelijk om de IP adressen te beperken waarvandaan ingelogd mag worden en is alle data op het hoogste niveau versleuteld. PiMS™ voldoet hiermee aan de ISO27001 en NEN-norm 7510:2017 (Informatiebeveiliging in de zorg).

Doorontwikkeling inbegrepen in servicebedrag
De doorontwikkeling van PiMS™ vindt ook geheel plaats in samenspraak met de gebruikers van PiMS™, waardoor onze klanten uiteindelijk voor een belangrijk deel zelf bepalen hoe de software evolueert. Deze wijze van doorontwikkeling is al sinds jaar en dag de ruggengraat van de bedrijfsfilosofie van 4CLOUD®.

Partners in de zorg
4CLOUD® is tevens partner van de Dutch Digital Health Coorporation, een samenwerkingsverband van 5 verschillende organisaties met kennis van digitalisering in de zorg. DDHC kent de trends en ontwikkelingen en brengt je naar de juiste partners. Zodat jij met strategisch en praktische adviezen kan komen tot werkbare oplossingen.

Niet de resources om alle folders zelf te migreren naar PiMS™? Geen probleem, want met onze parner Swink Webservices is daar expert in, en zij hebben ondermeer met ons samengewerkt bij Erasmus MC en de Alrijne Zorggroep. De specialisten van Swink kunnen dankzij hun autisme langdurig nauwkeurig werken, waardoor ze jouw content snel en juist invoeren. Doordat Swink een sociale onderneming is, realiseer je ook nog eens veel social return als je bij Swink inkoopt.

Bent u benieuwd naar de praktijkervaringen met PiMS™? Neem dan contact op met de Bureau Patiëntenvoorlichting van het Slingeland Ziekenhuis te Doetinchem via patientenvoorlichting@slingeland.nl of 0314 - 32 96 37. Zij gebruiken de PiMS™ patiënteninformatie software al sinds 2014 naar grote tevredenheid en delen hun kennis en ervaring graag met u.

Voor meer informatie, bekijk onze online demo omgeving (account op aanvraag) of neem contact met ons op.